Tid til dig med Drop in mindfulness

Tid til dig med Drop in mindfulness

Drop in mindfulness

FInd indre ro i krop og sind.

Slap af og lad op i sind og krop med Drop in mindfulness onsdage på Kulturmaskinen, lokale Nielsen, Farvergården 7, Odense C. næste gang den 05.10.16.

Kl. 17.00 -18.00 Pris pr. gang 50 kr. OBS! Du skal tilmelde dig Drop in mindfulness på sms: 6095 9657 eller mail: hemabel@gmail.com. Max 12 deltagere pr. gang.

Det foregår i lokale Nielsen, man går op af trappen til værkstederne, der et skilt til lokaler, der skal man helt ned i den anden ende af gangen. Hvis du tager elevator skal du stå af på 2. sal. Vi sidder på stole og mediterer, men du kan også tage underlag og/eller tæppe med og ligge på gulvet. Tag evt. en flaske vand med.

Der er Drop in mindfulness hele efteråret fra den 14. september til og med den 14. december, men ikke i efterårsferien den 19. oktober. Drop in mindfulness starter igen sidst i januar 2017.
Mindfulness har mange gode virkninger bl.a. styrker det din indre ro, klarhed, selvomsorg og empati og forebygger stress. Vi laver grundlæggende mindfulness øvelser, som du kan tage med hjem og praktisere selv. Alle kan deltage både dig, der gerne vil afprøve mindfulness og dig der vil holde din praksis vedlige sammen med andre.
Info og oplysninger ring til Helle Madsen på 6095 9657 eller mail. hemabel@gmail.com
De bedste hilsner fra Helle
facebookgoogle_pluslinkedin

Tankemylder

Tankemylder – Det, skal du bare slippe.

Ja tak, men hvordan gør jeg lige det?

Tankemylder og tankemønstre har vi ofte overtaget fra autoriteter i vores liv.

Tankemylder og tankemønstre har vi ofte overtaget fra autoriteter i vores liv.

De fleste af os kender til plagsomme tanker, som vi gerne vil slippe. Vi kæmper imod tankerne, prøver måske at fremkalde andre tanker i stedet, men hele tiden vender de plagsomme tanker tilbage. Når vi dyrker mindfulness øver vi os i at acceptere de tanker, der er “her og nu”, uden at kæmpe mod dem. Vi vender i stedet opmærksomheden mod vores åndedræt, krop eller lyde. Tankerne kommer tilbage – og igen og igen – registrerer og accepterer vi dem og vender tilbage til åndedrættet, kroppen eller lydene. Over tid opløses de plagsomme tankemønstre af sig selv.

facebookgoogle_pluslinkedin

Accept

Accept

Hjælp jeg skælder mig selv ud. Skilleballer og skyldsfølelse

accept

Mindfulness princip

En af principperne i mindfulness er accept. Med det menes accept af ”det, der er” i ens indre her og nu af tanker, følelser og kropfornemmelser. Hvis man kæmper imod ”det, der er” bliver byrden meget større. Vi er vant til at dømme, hvad der er rigtigt og forkert. F.eks. hvis du tænker en negativ tanke og bagefter tænker ”Åh, det må jeg ikke tænke, det er forkert” så aktiverer du automatisk skyld og skam følelsen. Med mindfulness øver vi os i at acceptere, hvad der er her og nu uden at dømme – så kommer der en såkaldt ”ufin” tanke forbi (og det gør der), så prøv at sig til dig selv ”Det er ok, det må jeg gerne tænke” og mærk, hvad der sker inden i.
For mig giver det en form for lettelse, skuldrene falder ned – og jeg slap for den vanlige mentale indre skideballe og skyldfølelse.

facebookgoogle_pluslinkedin

Indre intelligens

Indre intelligens

Tillid og timing

Indre intelligens

Indre intelligens

Vi har i os en indre intelligens, som vi kan komme i kontakt med, når vi dyrker mindfulness. Når den vanlige tankestrøm er stilnet af, kan der dukker nye geniale ideer op eller der kan komme løsninger på udfordringer, som vi har i vores liv.

De fleste af os kender til det med, at være kørt fast i et tankespor eller at vi forgæves prøver at løse et problem. Men lige meget hvordan vi vender og drejer det i tankerne kommer vi ingen vegne – og pludselig ud af det blå kan løsningen komme, måske i en drøm, måske som en indskydelse.

Talemåderne ”at sove på det” og ”kommer tid, kommer råd”, kan vi godt have tillid til.

facebookgoogle_pluslinkedin

Vi sætter sindet frit

Vi sætter sindet frit

”Værenstilstand” kontra ”handletilstand”.

Vi sætter sindet frit

Vi sætter sindet frit -”værenstilstand” kontra ”handletilstand”

På tegningen prøver jeg at illustrere ”værenstilstand” kontra ”handletilstand”. Inde i os alle er der en kerne af indre ro, som vi kan komme i kontakt med, når vi mediterer. Det kan vi typisk gøre ved at fokusere på vores åndedræt. Det kaldes en ”værenstilstand”, hvor vi er tilstede i nuet. Det meste af vores tid er vi i ”handletilstand”. Det er illustreret med de røde kaotiske streger uden om den fredfyldte figur. I handletilstand er vi i fortiden, lægger planer for fremtiden, bekymrer os om ting som ofte ikke bliver til noget, vi dømmer og laver historier om dette og hint.

Vi har selvfølgelig brug for hovedet til at lave planer m.m. Men de fleste af os har alt for meget tankestøj, der plager os. Når vi praktiserer mindfulness får vi stille og roligt og over tid, ryddet op i den mentale støj. Vi bliver bekendte med, hvad der sker i os selv og gamle plagsomme tankemønstre opløses af sig selv hen af vejen. Tankerne vil altid være der også ved meditation, vi skal ikke kæmpe imod dem blot iagttage uden at dømme. Vi sætter sindet frit.

facebookgoogle_pluslinkedin

Iagttageren af nuet.

Iagttageren af nuet

Iagttageren af nuet

Iagttageren af nuet

Ved mindfulness meditation har vi fokus på åndedræt, krop og lyde og er iagttager til de tanker og følelser, der måtte dukke op under meditationen. Vi bliver bevidste om, at vi KAN iagttage os selv. Vi kan se det, der dukker op i vores hoved, som om det er en film med vores indre billeder. Vi er blot opmærksomme på, hvad der sker inde i os selv på en accepterende måde uden at dømme.

”Iagttageren”, ”bevidst nærvær”, ”nuet”, ”værens-tilstanden” er forskellige begreber, der dækker mere eller mindre over samme tilstand. Den meditative tilstand skal erfares, for at vi kan erkende den. Begreberne hjælper med at anskueliggøre tilstanden med forskellige indgangsvinkler.

En spontan oplevelse af  “Det bevidste nærvær”

Jeg har nu mediteret over 20 år i perioder mere koncentreret end andre. Det har hjulpet mig rigtig meget. I krise situationer har jeg haft meditationen, som en redningsplanke. I dag har jeg en daglig praksis og kan slet ikke undvære mindfulness. Men før jeg overhovedet havde lært at meditere, havde jeg en speciel oplevelse. I en livssituation hvor jeg var meget ked af det, havde jeg en oplevelse af, at der pludselig var en anden del af mig, en stemme indeni mig som sagde, ”Jeg kan godt forstå, at du er rigtig ked af det lige nu, det er helt i orden, det er helt ok”. Det var en omsorgsfuld, accepterende og ikke dømmende stemme, som ikke prøvede at ændre noget, men blot var der. Og selvom min livssituation ikke forandrede sig af den grund, faldt jeg til ro og følte mig på en eller anden måde ikke var så ene. Senere fandt jeg ud af at ”Det bevidste nærvær” eller ”Iagttageren” (den del af os som er i stand til observere vores tanker, følelse og krop) var blevet aktiveret i mig på grund af min intense tilstand. Når vi mediterer bliver ”Det bevidste nærvær” en tilstand der fylder mere og mere.

 

facebookgoogle_pluslinkedin

Mindfulness og naturen

Mindfulness og naturen

Mindfulness og naturen

Mindfulness og naturen

Mindfulness bliver ofte forbundet med billeder af naturen. Netop fordi de fleste af os i naturen har oplevet at være nærværende og selvforglemmende og følt os forbundet med resten af verden blot for en stund, følt en indre ro og glæde.
Og det er præcis det, vi øver os på, når vi dyrker mindfulness, at være nærværende og sanse, ”det, der er” her og nu. Det kaldes at øve ”bevidst nærvær”, vi iagttager os sig selv og vi iagttager vores omgivelse.

facebookgoogle_pluslinkedin

Mindfulness principper

Mindfulness principper

Vi kan genkende mindfulnessprincipperne når vi er i nuet i, i værenstilstand.

Selvomsorg og medfølelse: Vær din egen bedste ven. Tag dig godt af dig selv og lytte til dig selv. Derved bliver du mere rummelig både over for dig selv og andre.

Accept: Accepter ”hvad der er her og nu” af tanker og følelser Tag udgangspunkt i ”hvor du er” og ikke ”hvor du synes, at du gerne vil være”.

Venlig indstilling: Du skal ikke dømme sig selv, når du mediterer.

Begyndersind: Vær nysgerrighed, på det der er her og nu.

Aversion og tiltrækning:  Rum begge dele.

Tålmodighed: Vær tålmodig selvom tankerne vandre

Giv slip: Gå ikke i dialog med tankerne, blot se hvad der er.

facebookgoogle_pluslinkedin

Tid til dig med mindfulness kurser

Tid til dig med mindfulness kurser.

Trænger du til ro i krop og sind? Tid til at lade op? Mandag den 1. og tirsdag den 2. mindfulnesskurserfebruar 2016 starter der nye mindfulness kurser på FOF. Vi arbejder med forskelllige øvelser. Fokus på åndedrættet og accept af vores tanker og følelser hjælper os til leve med “det, der er” i vores indre her og nu. Vi afslutter aftenen med en liggende afspændingsøvelse. Vi prøver en medfølelsesmeditation i løbet af kurset. Der er underlag, tæpper og puder i lokalet. så du skal ikke medbringe noget. Du kan selv vælge om du vil sidde i skrædder stilling på underlaget eller om du vil sidde på en stol og meditere. Har du spørgsmål så ring eller mail til mig på 6095 9657 eller hemabel@gmail.com.

Tilmelding:http://www.fof.dk/odense-fredericia-middelfart/Kursusoversigt/mindfulness-meditation/mindfulness

Med venlig hilsen Helle

facebookgoogle_pluslinkedin

TID TIL DIG med mindfulness kurser og Drop in mindfulness foråret 2016

KURSER OG DROP IN MINDFULNESS

Drop in

Find ro i din indre kerne med mindfulness

GODT NYTÅR Jeg håber at I alle er kommet godt ind i det nye år:)

Her er et overblik over, hvad der tilbydes af mindfulness kurser på FOF og Drop in mindfulness på Kulturmaskinen i foråret 2016

TID TIL DIG MED DROP IN MINDFULNESS
Kom og få en times afstressning med mindfulness onsdage på Kulturmaskinen, Farvergården 7, Odense C. Næste gang den 20. januar. Kl. 17.00 -18.00 Pris pr. gang 50 kr.
Se mere: http://www.mindfulness-hellemadsen.dk/drop-in-mindfulness/

KURSER PÅ FOF ODENSE
JANUAR TIL APRIL
Mandag den 01.02 – 11.04 kl. 17.00 – 18.30 for øvede.

Mandag den 01.02 – 11.04 kl. 19.00 – 20.30 for alle.

Tirsdag den 26.01 -17.05 kl. 17.00 – 18.30 i lige uger for alle.

Tirsdag den 02.02 – 05.04 kl. 19.00 – 20.30 for alle.

MARTS TIL JUNI
Tirsdag den 12.04 – 31.05 kl. 19.00 – 20.30 for alle.

Tirsdag den 15.03 – 21.06 kl. 17.00 – 18.30 i ulige uger for alle.

Mandag den 18.04 -13.06 kl. 19.00 – 20.30 for allle.

Mandag den 18.04 -13.06 kl. 17.00 – 18.30 for øvede.

Alle kurser er på to lektioner pr. gang 8 gange ialt 16 lektioner pris 810,-/760,-

Tilmelding http://www.fof.dk/…/Kurs…/mindfulness-meditation/mindfulness

LØRDAGSKURSER PÅ FOF ODENSE FORÅRET 2016

Den 12.03.16 kl 10.00 – 13.00 Pris 275,-/265,-

Den 16.04.16 kl 10.00 – 13.00 Pris 275,-/265,-

Tilmelding: http://www.fof.dk/…/Kurs…/mindfulness-meditation/mindfulness

LØRDAGSKURSER I MALERI OG MINDFULNESS PÅ FOF 2016

Den 27. februar 2016 kl. 10.00 -16.30 Find din indre ro med maleri og mindfulness. Pris kr. 355,-/335,-

Den 9. april 2016 kl. 10.00 -16.30 Find din indue glæde med maleri og mindfulness. Pris kr. 355,-/335,-

Tllmelding og info: http://www.fof.dk/odense-fredericia-middelfa…/Searchresults…

STED: FOF i Vindegade 72 i Odense

Hvis du har spørgsmål angående kurserne kan du ringe til mig på 60 95 96 57

facebookgoogle_pluslinkedin