God efterårsferie. TID TIL DIG Drop in mindfulness

TID TIL DIG MED DROP IN MINDFULNESSEfterår i Kerteminde 2018

Rigtig god efterårsferie.

Lad op og restituere i sind og krop med guidet meditation onsdage på Kulturmaskinen, lokale Nielsen, Farvergården 7, Odense C.
Næste gang den 24. okt. 2018  

Kl. 17.00 – 18.00.

Pris pr. gang 60 kr. / 50 kr. stud/pen

Tilmelding:
OBS! Du skal tilmelde dig Drop in mindfulness på sms: 6095 9657 eller mail: hemabel@gmail.com for at booke plads. Max 8 deltagere pr. gang.

Der er Drop in mindfulness hele efteråret fra den 5. september til og med den 28. november, men ikke i efterårsferien den 17. oktober. Drop in mindfulness starter igen først i februar 2018 .

Find lokalet:
Du går op af trappen til værkstederne, der et skilt til lokaler, der skal man helt ned i den anden ende af gangen. Hvis du tager elevator skal du stå af på 2. sal.

Indhold:
Vi laver grundlæggende mindfulness øvelser, som du kan tage med hjem og praktisere selv. Alle kan deltage både dig, der gerne vil afprøve mindfulness og dig der vil holde din praksis vedlige sammen med andre. Vi har både siddende og liggende meditationer, på stole og på underlag på gulvet. Tag evt. en flaske vand med og en varm trøje.

Mindfulness har mange gode virkninger, bl.a. styrker det din indre ro, selvomsorg og empati, det forebygger stress og forbedre søvnen.

Info og oplysninger ring til Helle Madsen på 6095 9657 eller mail. hemabel@gmail.com

facebookgoogle_pluslinkedin

Kurser i mindfulness efteråret 2018

Kurser i mindfulness efterår 2018

Her er et overblik over kurserne til efteråret.IMG_7504

Intro til mindfulness
Tirsdag den 18.09.2018  kl. 19.00-20.30 Pris: 50 kr.

Mindfulness for alle september
Mandag d. 24.09.18 til d.07.01.18
kl 19.00 – 20.30.
Kurserne er på to lektioner X 12 gange ialt 24 lektioner.
Pris: 1210 kr./1140kr. pen/eft.løn./stud

Tirsdag d. 25.09.18 til d. 27.11.18 kl. 17.00 – 18.30.
Kurserne er på to lektioner X 8 gange ialt 16 lektioner.
Pris: 870 kr./820 kr. pen/eft.løn./stud

Mindfulness for fortsættere
Tirsdag d. 25.09 til d. 08.01 kl. 19.00 – 20.30.
Kurserne er på to lektioner x 12 gange ialt 24 lektioner. Pris 1210 kr. /1140 kr. pen/eft.løn/stud

Mindfulness for seniorer
Mandag d 24.09.18 til 26.11.18  kl 10.00 – 11.30
Kurset er på to lektioner x 8 gange ialt 16 lektioner.
Pris: 870 kr. pen/efterløn 820 kr.

Tilmelding til FOF på tlf. 66 11 68 45 eller på http://www.fof.dk/odense-fredericia-middelfart/Kursusoversigt/sundhed-og-trivsel/mindfulness
Sted: FOF i Vindegade 72 i Odense.

Du er velkommen til at ringe til Helle Madsen for yderligere info 6095 9657.

facebookgoogle_pluslinkedin

Intro til mindfulness

INTRO TIL MINDFULNESS

-pak rygsækken med koncentration og indre ro

Tirsdag den 18.09.2018  kl. 19.00-20.30 Pris: 50 kr.

Tilmelding til FOF på tlf. 66 11 68 45 eller på http://www.fof.dk/odense-fredericia-middelfart/Kursusoversigt/sundhed-og-trivsel/mindfulness
Sted: FOF i Vindegade 72 i Odense.
Drop in mindfulnessTænker du på, at melde dig til et kursus i mindfulness eller vil du gerne vide mere om emnet? Denne aften får du viden om, hvad mindfulness er og hvordan det praktiseres. Du møder underviseren og vi kommer ind på, hvordan et kursus kan forløbe. Vi afprøver nogle enkelte korte øvelser, underviseren guider alle øvelser i en rolig atmosfære

Kort handler mindfulness om at rydde op i de mange tanker og mentale konstruktioner, der ofte fylder vores sind. Det er en metode, som fremmer selvindsigten i tanke, følelse og krop og hjælper os til en mere hensigtsmæssig adfærd i vores relationer både til os selv og til omverdenen. Vi øver os i at finde en dybere tilstand af væren og ro og komme i kontakt med vores indre visdom. Krop og sind påvirker hinanden, så når kroppen falder til ro, falder sindet til ro og omvendt.

Du er velkommen til at ringe til Helle Madsen og høre mere på mobil 6095 9657.

facebookgoogle_pluslinkedin

Indre intelligens

Indre intelligens

Tillid og timing

Indre intelligens

Indre intelligens

Vi har i os en indre intelligens, som vi kan komme i kontakt med, når vi dyrker mindfulness. Når den vanlige tankestrøm er stilnet af, kan der dukker nye geniale ideer op eller der kan komme løsninger på udfordringer, som vi har i vores liv.

De fleste af os kender til det med, at være kørt fast i et tankespor eller at vi forgæves prøver at løse et problem. Men lige meget hvordan vi vender og drejer det i tankerne kommer vi ingen vegne – og pludselig ud af det blå kan løsningen komme, måske i en drøm, måske som en indskydelse.

Talemåderne ”at sove på det” og ”kommer tid, kommer råd”, kan vi godt have tillid til.

facebookgoogle_pluslinkedin

Åndedrættet er en dør til nuet.

IMG_7048Åndedrættet er en dør til nuet.
Prøv at stop helt op, bare tre gange om dagen og træk vejret dybt nogle gange og mærk åndedrættet i kroppen. Måske vil du opleve at alle dine andre sanser skærpes, at du ser og lytter til dine omgivelser på en mere ”vågen” måde.
Lær mere om hvordan du kan få glæde af mindfulness på kurser i maj og juni tilmeld: http://www.fof.dk/…/Kursusov…/sundhed-og-trivsel/mindfulness
God dag fra Helle

facebookgoogle_pluslinkedin

Tankemylder

Tankemylder – Det, skal du bare slippe.

Ja tak, men hvordan gør jeg lige det?

Tankemylder og tankemønstre har vi ofte overtaget fra autoriteter i vores liv.

Tankemylder og tankemønstre har vi ofte overtaget fra autoriteter i vores liv.

De fleste af os kender til plagsomme tanker, som vi gerne vil slippe. Vi kæmper imod tankerne, prøver måske at fremkalde andre tanker i stedet, men hele tiden vender de plagsomme tanker tilbage. Når vi dyrker mindfulness øver vi os i at acceptere de tanker, der er “her og nu”, uden at kæmpe mod dem. Vi vender i stedet opmærksomheden mod vores åndedræt, krop eller lyde. Tankerne kommer tilbage – og igen og igen – registrerer og accepterer vi dem og vender tilbage til åndedrættet, kroppen eller lydene. Over tid opløses de plagsomme tankemønstre af sig selv.

facebookgoogle_pluslinkedin

Accept

Accept

Hjælp jeg skælder mig selv ud. Skilleballer og skyldsfølelse

accept

Mindfulness princip

En af principperne i mindfulness er accept. Med det menes accept af ”det, der er” i ens indre her og nu af tanker, følelser og kropfornemmelser. Hvis man kæmper imod ”det, der er” bliver byrden meget større. Vi er vant til at dømme, hvad der er rigtigt og forkert. F.eks. hvis du tænker en negativ tanke og bagefter tænker ”Åh, det må jeg ikke tænke, det er forkert” så aktiverer du automatisk skyld og skam følelsen. Med mindfulness øver vi os i at acceptere, hvad der er her og nu uden at dømme – så kommer der en såkaldt ”ufin” tanke forbi (og det gør der), så prøv at sig til dig selv ”Det er ok, det må jeg gerne tænke” og mærk, hvad der sker inden i.
For mig giver det en form for lettelse, skuldrene falder ned – og jeg slap for den vanlige mentale indre skideballe og skyldfølelse.

facebookgoogle_pluslinkedin

Vi sætter sindet frit

Vi sætter sindet frit

”Værenstilstand” kontra ”handletilstand”.

Vi sætter sindet frit

Vi sætter sindet frit -”værenstilstand” kontra ”handletilstand”

På tegningen prøver jeg at illustrere ”værenstilstand” kontra ”handletilstand”. Inde i os alle er der en kerne af indre ro, som vi kan komme i kontakt med, når vi mediterer. Det kan vi typisk gøre ved at fokusere på vores åndedræt. Det kaldes en ”værenstilstand”, hvor vi er tilstede i nuet. Det meste af vores tid er vi i ”handletilstand”. Det er illustreret med de røde kaotiske streger uden om den fredfyldte figur. I handletilstand er vi i fortiden, lægger planer for fremtiden, bekymrer os om ting som ofte ikke bliver til noget, vi dømmer og laver historier om dette og hint.

Vi har selvfølgelig brug for hovedet til at lave planer m.m. Men de fleste af os har alt for meget tankestøj, der plager os. Når vi praktiserer mindfulness får vi stille og roligt og over tid, ryddet op i den mentale støj. Vi bliver bekendte med, hvad der sker i os selv og gamle plagsomme tankemønstre opløses af sig selv hen af vejen. Tankerne vil altid være der også ved meditation, vi skal ikke kæmpe imod dem blot iagttage uden at dømme. Vi sætter sindet frit.

facebookgoogle_pluslinkedin

Iagttageren af nuet.

Iagttageren af nuet

Iagttageren af nuet

Iagttageren af nuet

Ved mindfulness meditation har vi fokus på åndedræt, krop og lyde og er iagttager til de tanker og følelser, der måtte dukke op under meditationen. Vi bliver bevidste om, at vi KAN iagttage os selv. Vi kan se det, der dukker op i vores hoved, som om det er en film med vores indre billeder. Vi er blot opmærksomme på, hvad der sker inde i os selv på en accepterende måde uden at dømme.

”Iagttageren”, ”bevidst nærvær”, ”nuet”, ”værens-tilstanden” er forskellige begreber, der dækker mere eller mindre over samme tilstand. Den meditative tilstand skal erfares, for at vi kan erkende den. Begreberne hjælper med at anskueliggøre tilstanden med forskellige indgangsvinkler.

En spontan oplevelse af  “Det bevidste nærvær”

Jeg har nu mediteret over 20 år i perioder mere koncentreret end andre. Det har hjulpet mig rigtig meget. I krise situationer har jeg haft meditationen, som en redningsplanke. I dag har jeg en daglig praksis og kan slet ikke undvære mindfulness. Men før jeg overhovedet havde lært at meditere, havde jeg en speciel oplevelse. I en livssituation hvor jeg var meget ked af det, havde jeg en oplevelse af, at der pludselig var en anden del af mig, en stemme indeni mig som sagde, ”Jeg kan godt forstå, at du er rigtig ked af det lige nu, det er helt i orden, det er helt ok”. Det var en omsorgsfuld, accepterende og ikke dømmende stemme, som ikke prøvede at ændre noget, men blot var der. Og selvom min livssituation ikke forandrede sig af den grund, faldt jeg til ro og følte mig på en eller anden måde ikke var så ene. Senere fandt jeg ud af at ”Det bevidste nærvær” eller ”Iagttageren” (den del af os som er i stand til observere vores tanker, følelse og krop) var blevet aktiveret i mig på grund af min intense tilstand. Når vi mediterer bliver ”Det bevidste nærvær” en tilstand der fylder mere og mere.

 

facebookgoogle_pluslinkedin

Mindfulness og naturen

Mindfulness og naturen

Mindfulness og naturen

Mindfulness og naturen

Mindfulness bliver ofte forbundet med billeder af naturen. Netop fordi de fleste af os i naturen har oplevet at være nærværende og selvforglemmende og følt os forbundet med resten af verden blot for en stund, følt en indre ro og glæde.
Og det er præcis det, vi øver os på, når vi dyrker mindfulness, at være nærværende og sanse, ”det, der er” her og nu. Det kaldes at øve ”bevidst nærvær”, vi iagttager os sig selv og vi iagttager vores omgivelse.

facebookgoogle_pluslinkedin