Hvad er mindfulness

Hvad er mindfulness

Hvad er mindfulness

I naturen opleves tilstanden af blot at være tilstede.

Mindfulness betyder opmærksomhed på det der er  i nuet. Når vi dyrker mindfulness forsøger vi at komme bag om tanker, følelser og impulser til en dybere tilstand af opmærksomhed og ro. Krop og sind påvirker hinanden, så når kroppen falder til ro falder sindet til ro og omvendt.

Mindfulness er meget enkel af anvende. Bare 10-20 minutters praksis hver dag, vil have en positiv effekt på helbredet fysisk og psykisk, da krop og sind restituerer. Effekten af mindfulness kan måles i hjernen blot efter 6 – 8 uger og stiger over tid.

Mindfulness er inspireret af den buddhistiske tradition. Mindfulness er ikke en religion.

Hvorfor mindfulness?

  • Styrker indre ro, klarhed og koncentration
  • Styrker livskvalitet selvomsorg og empati
  • Forbygger stress og nedtrykthed
  • Styrker evnen til at tænke kreativt, se muligheder og finde løsninger
  • Øger opmærksomheden på tanker, følelser og krop og derved mulighed for at leve mere autentisk
  • Styrker immunforsvaret

At være i nuet med mindfulness

Når vi dyrker mindfulness har vi vores opmærksomhed på en tilstedeværelse her og nu.

De fleste af os er i det meste af vores vågne tid i en tilstand, hvor vi handler.


Vær i nuet :

  • vi er nærværende og iagttagende tilstede,
  • vi sanser, ser, lytter, føler, smager, lugter
  • vi aktiverer en intelligent indre bevidsthed
  • vi er vidne til os selv

Handletilstand:

  • vi planlægger
  • vi bekymre os om i fortid og i fremtid,
  • vi dømmer, vurderer og analyserer.
  • vi laver tankekonstruktioner

Mindfulness ændre hjernen

facebookgoogle_pluslinkedin