Stress

Stress

Stress definition

Der er flere forskellige definitioner af stress, Richard Lazarus en afdød amerikanske psykolog har formuleret sig således:

”Stress opleves, når belastninger og kravene til en person er større end de personlige og sociale ressourcer, personen er i stand til at mobilisere”

Grunden til stress, er ofte et sammenfald af mange forskellige livs betingelser. Ofte kan man ikke selv mærke sin stress, før det er for sent.

Verdens sundhed

WHO mener at stress og deprimeret bliver verdens mest alvorlige sygdomme i 2020.

Over en ¼ mil danskere lider af alvorlig stress.

Hvorfor får vi stress?

Stress er en overbelastning af hjernen. Den mangler pauser i en verden, hvor vi fortrinsvis bruger vores hjerne og tankevirksomhed. I gamle dage havde vi andre arbejdsopgaver, der krævede fysikken og ikke kun hjernen.

Stress håndtering. Hvordan bliver vi rustet til at klare et presset liv?

Hjernenpausen, tjek ikke digitale devices, så giver man hjernen stimuli og ikke pause.

  • Mindfulness og udstrækning – få opmærksomhed ned i kroppen
  • Mærk vejrtrækningen
  • Multitasking  ”Nej tak!” En ting af gangen. Hjernen er ikke i stand til multitasking, men kan skifte fra en opgave til en anden. Men det er ineffektivt man slider mere på hjernen og laver opgaverne langsommere hvis man hele tiden skal flytte fokus.
  • Hold pauser
  • Kend dine egen grænser i forholdt til en opgave.
  • Kend dine egne stresssymptomer, sørg for at få aflastning inden, det er for sent. Vær åben om det og find hjælp til aflastning,

Kortvarig travlhed og stress er fint

Kroppen er designet til håndtere den kortvarige travlhed og stress. Det er ret smart hvis man møde en tiger og skal hurtigt væk. Eller når der i perioder er mere tryk på arbejdet eller privat.  Så vær opmærksom på at komme ned i gear igen og restituere sind og krop.

Langvarig stress

Kend signalerne så du kan hjælpe dig selv og dine kollegaer

Den fysiske reaktion:

Hjernen udskiller hormonerne kortisol og adrenalin, det holder kroppen i langvarigt alarmberedskab og giver fysiske tegn som:

  • Hjertebanken
  • Hovedpine
  • Svedeture
  • Muskelspændinger
  • Søvnproblemer
  • Udmattelse, men du kan ikke slappe af

For meget og for langvarig stress øger risikoen for blodpropper og for at andre alvorlige sygdomme stiger

 Psykiske tegn

  • Koncentrationsbesvær
  • Hukommelsesbesvær
  • Nedsat humør

Klart tegn: Når der kommer, det her med “GÅ VÆK” ikke flere problemer. Gør hvad du kan, for at reducere presset på din hjerne. Citat: Peter Lund Madsen

Adfærd:

  • Går i detaljer
  • mister overblikket
  • Har svært ved at prioritere opgaverne, alt synes meget vigtig
  • Ser ikke signalerne

Når man ikke se tegnene på stress, er det fordi man arbejder og hjernen er hele tiden fuldt beskæftiget med arbejdsopgaver. Det er som at være i en tunnel, som fortsætter og forsætter, uden nærvær uden refleksion over ens egen adfærd.

Hvordan kommer man videre efter stress

Man starter op igen men i en mindre krævende funktion og på få timer.

Næsten alle undersøgelser viser, at det er vigtigt at man så hurtig som muligt kommer tilbage til arbejdet, dels så man vænner sig til det, og dels at barrieren mellem at være sygemeldt og at være på arbejde ikke bliver for stor. Man holder kontakt med sine kollegaer.

Eftervirkninger

  • Hurtigere træt
  • Koncentrations besvær.

Eftervirkningerne forsvinder med tiden, men vær tålmodig, det tager tid at komme tilbage

facebookgoogle_pluslinkedin